Attractie- & Vakantiepark Slagharen

Vakantiehuisjes verhuren met een shetlandpony en een wagentje; in de hoogtijdagen liepen dankzij oprichter Henk Bemboom maar liefst 800 pony’s door wat toen nog Ponypark Slagharen was. Ruim 50 jaar later zijn de pony’s verdwenen en is veel meer geworden dan de som van haar nieuwe delen: een pretpark, een vakantiebestemming, een tropisch waterpark en sinds kort ook een uniek klimpark. Hoe breng je zulke verschillende aspecten samen tot één totaalbeleving? En wat betekenen de coronamaatregelen voor het park?

Met 30 attracties, veel live entertainment en diverse familieshows is Attractie- & Vakantiepark Slagharen een van de grootste attractieparken van Nederland. Daarnaast maken haar 650 vakantieaccommodaties en 230 campingplaatsen ook een flink vakantiepark. Gasten mogen niet alleen na sluitingstijd nog het park in (diverse winkels en restaurants blijven open), maar kunnen ook terecht in waterpark Aqua Mexicana, dat met haar zandstrand en interactieve glijbanen ook in de winter voor tropisch plezier zorgt. Het Black Hill Ranger Path zorgt op zijn beurt voor een unieke klimervaring met onder meer boulders en een spannende rollglider.

“Die veelzijdigheid maakt ons uniek in de Benelux”, legt commercieel directeur Jo-Ann Venema uit. “Wat ons bezig houdt, is dat we de beleving op het vakantiepark, in het waterpark én in het attractiepark samen laten komen tot één geheel. Een totaal andere wereld waar gasten worden meegenomen in een Wild Wild-west avontuur en waarin familiebanden worden aangehaald.”

Bezoekersstromen reguleren

De familie Bemboom verkocht in 2012 het park aan het Spaanse concern Parques Reunidos, dat ruim 60 attractie- en  dierenparken exploiteert (waaronder ook Bobbejaanland in België en Movie Park Germany in Duitsland). Zo kwamen nieuwe kennis en financiële middelen beschikbaar. Jo-Ann: “We hebben extra kwaliteitsimpulsen kunnen geven aan het park. Bij het reguleren van onze bezoekersstromen, bijvoorbeeld.” Het park ontvangt zo’n miljoen bezoekers per jaar; het nieuwe entreegebouw versoepelt de instroom en ook de parkeersituatie is aangepakt. “Voorheen moest je om bij het park te komen eerst een loopbrug over óf een reguliere weg oversteken. Nu loop je via een speciale voetgangerstunnel meteen naar het park, en begint de beleving al echt vanaf de parkeerplaats. Aankleding, muziek: je krijgt meteen dat Wilde Westen-gevoel.”

Oudste looping van Nederland

De meeste attracties staan in dit Wild West-thema, zoals de nieuwste achtbaan Goldrush. Deze vervangt een belangrijke attractie uit de Slagharengeschiedenis: “De Goldrush verving de Looping Star [geopend in 1979, red], de állereerste achtbaan van Nederland met een looping. Daarvan is op gepaste wijze afscheid genomen. Fans konden komen overnachten in tentjes onder de attractie, en tokkelden van de achtbaan af. Die activiteiten werden geveild voor een goed doel; jaarlijks kiezen we een goed doel waarvoor we alle sponsormiddelen bundelen. Dat zijn altijd doelen gericht op het bezorgen van een mooie dag aan kinderen die daar anders weinig kans toe hebben. Het voltallige team van Slagharen koestert mooie herinneringen aan dit soort dagen, wij worden ook zelf geïnspireerd door instanties als SOS Kinderdorpen, Stichting de Opkikker en de Cliniclowns. Voor ons gaat het bezorgen van een glimlach verder dan de parkgrenzen.”

Interactieve attracties

Mooie herinneringen maken is voor de organisatie sowieso de rode draad. “Plezier is het mooist als je dit kunt delen. Dat kan in allerlei vormen. Een recent voorbeeld is een speciaal event waarbij we families vroegen om hun leukste park-ervaring online te zetten. De meest ludieke foto’s hebben we geplaatst op de achterzijde van onze attractie Cable Cars. Zo brengen we authentieke ervaringen tot leven en kregen deze belevenissen, waar het plezier vanaf straalt, een centrale plek in het park.”

Om haar doelgroep optimaal te blijven bedienen, doet het park uitgebreid onderzoek. “We hebben een breed aanbod aan attracties voor de doelgroep families met kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. We duiken nu verder in hybride attractievormen, met meer interactie, zodat je nog meer je eigen beleving kunt bepalen. Door bij de start van een attractie te kiezen of je vooruit of achteruit gelanceerd wordt. Of door het toevoegen van een competitie-element.”

Offline én online ticketing

Daarnaast wordt de zakelijke markt steeds belangrijker. “Ondernemingen willen vaker met het thema familie invulling geven aan een bedrijfsuitje. Soms breng je meer tijd door op je werk dan thuis; het is goed om niet te vergeten hoeveel positieve invloed zo’n gezellige dag met collega’s en het hele gezin heeft. Daar kunnen wij als park een mooie rol in spelen. Elk bedrijf is welkom voor een zakelijk event op maat, van 10 tot 12.000 gasten.”

De totaalbeleving die Slagharen biedt, wordt ondersteund door haar ICT-organisatie. IT Manager Bas van Bemmel: “We onderhouden een breed aanbod aan apparatuur, van camera’s en telefonie tot de website en mailservers. Hierbij zijn we afhankelijk van partners die meedenken en uitstekende service bieden. Eijsink heeft ons laten zien dat ze dat kunnen, en dat ze doen wat ze beloven. Om de interne processen soepeler te laten verlopen, het gebruik te vereenvoudigen en de mogelijkheden voor de toekomst uit te breiden, was mij al snel duidelijk dat we over moesten gaan naar één systeem. booq Ticketing maakt voor ons de gezochte combinatie van online en offline, ticketing, merchandise en horeca. Zo hebben onze medewerkers de gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit die we zochten, zodat de teams meer tijd overhouden voor onze belangrijkste waarden: gastvrijheid en samen plezier maken.”

Coronamaatregelen in Slagharen

Attractie- & Vakantiepark Slagharen is onderdeel van de branchevereniging de Club van Elf; in samenwerking met de 23 grootste dagattracties en de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen hebben ze een aantal garanties opgesteld onder het protocol Veilig Samen Uit. Veilig samen uit – daar draait het tenslotte om tijdens de coronacrisis. Het park doet er alles aan om haar gasten een fantastisch Wild West avontuur te bezorgen, óók in deze tijden van afstand houden. Zo zijn er looproutes, worden de attracties regelmatig schoongemaakt en staan er op allerlei plekken desinfectiepunten.

“Naast het invoeren van deze maatregelen is de route in het park aangepast, de bezoekerscapaciteit van het Park bijgesteld naar 40% en hebben wij onze medewerkers extra getraind. Uiteraard kunnen we dit niet alleen en roepen we onze gasten op er samen voor te zorgen dat er een veilig Wild West avontuur wordt geboden. Nieuw is dat iedere gast op voorhand de bezoekdag op datum dient vast te leggen, hiervoor hebben wij in samenwerking met Eijsink een nieuwe tool binnen de Ticketing-oplossing ingericht.”, vertelt commercieel directeur Jo-Ann Venema.

Net als Slagharen bezoekers reguleren dankzij booq Ticketing? Neem vrijblijvend contact met ons op!